4 בספטמבר 2013

אות קנו - המאור מאיר רק בתנאי שלא מגשימים את חוכמת הקבלה

המאור מאיר רק בתנאי שלא מגשימים את חוכמת הקבלה
קנו. אבל תנאי חמור יש בעת העסק בחכמה זאת: שלא יגשימו הדברים בענינים מדומים וגשמיים, שעוברים בזה על "לא תעשה לך פסל וכל תמונה". כי אז אדרבה מקבלים היזק במקום תועלת. ולפיכך הזהירו מקובלים, שלא ללמוד החכמה כי אם לאחר ארבעים שנה, או מפי רב, וכדומה מהזהירות.

ולפיכך הכינותי את הפירושים "פנים מאירות ופנים מסבירות" על ספר "עץ חיים", שעשיתי פירושים הללו כדי להציל המעיינים שרוצים להגיע למטרת הבריאה מכל הגשמה.

אמנם אחר שנדפסו ד' החלקים הראשונים מביאורים אלו, ונתפשטו בקרב הלומדים, ראיתי בהם שעדיין לא יצאתי ידי חובת ביאור, שישמור את המעיין מהגשמה, כמו שחשבתי. וכל הטרחה הגדולה שטרחתי לבאר ולהרחיב כדי שיתבהרו העניינים בלי קושי, היתה כמעט ללא הועיל.

לפיכך לקחתי לי עתה דרך אחרת. והוא הספר הזה "תלמוד עשר הספירות להארי ז"ל", שבו אני מקבץ מספרי הארי ז"ל וביחוד מספר "עץ חיים" שלו כל המאמרים העיקריים הנוגעים לביאור עשר הספירות, שהצבתי אותם בראש כל דף. ועליו עשיתי ביאור אחד רחב הנקרא בשם "אור פנימי", וביאור שני הנקרא "הסתכלות פנימית", המבארים כל מלה וכל ענין המובאים בדברי הארי ז"ל בראש הדף, בפשטות ובלשון קלה.

וחילקתי הספר לששה-עשר חלקים, שכל חלק יהיה שיעור אחד על ענין מיוחד שבעשר הספירות. אשר ה"אור פנימי" מבאר בעיקר את דברי האריז"ל המובאים באותו השיעור, ו"הסתכלות פנימית" מבארת בעיקר הענין בהקף הכללי. ועליהם סדרתי "לוח השאלות" ו"לוח התשובות" על כל המלות ועל כל הענינים, המובאים באותו החלק.

ואחר שיגמור המעיין אותו החלק, ינסה בעצמו אם יוכל, להשיב כהלכה על כל שאלה, המובאת ב"לוח השאלות". ואחר שהשיב, יסתכל ב"לוח התשובות" בתשובה, המיוחסת לאות ההיא של השאלה, לראות אם השיב כהלכה. ואפילו אם ידע היטב, להשיב על השאלות מתוך הזכרון, עם כל זה יחזור על השאלות פעמים הרבה מאד, עד שיהיו כמו מונחים בקופסה. כי אז יצליח לזכור המלה בעת שיצטרך לה, או על כל פנים יזכור מקומה כדי לחפש אחריה. "וחפץ ה' בידו יצליח".


לפרק הקודם               לתוכן העניינים                 לפרק הבא  
  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה