הרגשת
הלב קובעת את שלוש מידות האדם
קכט. והנה, מכל האמור זכינו לדעת, שאין לך ילוד אשה שלא יעברו עליו ג'
המידות: מידת רשעים, ומידת בינונים, ומידת צדיקים. ונקראות בשם "מידות",
להיותן נמשכות ממידות השגתם את השגחת ה'. ועל דרך הכתוב: "במידה שאדם מודד,
מודדים לו". כי המשיגים מידת השגחתו מבחינת הסתר פנים, נבחנים במידת רשעים:
או "רשעים שאינם גמורים" שמצד ההסתר האחד, או "רשעים גמורים"
שמצד ההסתר הכפול.
ומשום, שלדעתם
והרגשתם מתנהג העולם בהשגחה לא טובה, דהיינו כמו שהם "מרשיעים" את עצמם,
שמקבלים מהשגחת ה' יסורים ומכאובים ומרגישים רק רע כל היום. והמה עוד
"מרשיעים" ביותר, במה שחושבים שכל בני העולם מושגחים כמותם בהשגחה לא
טובה.
ולפיכך משיגי ההשגחה
מצד הסתר הפנים, מכונים בשם "רשעים". כי מתוך מעמקי הרגשתם מתגלה בהם
השם הזה והבנת הלב תלוי. ולא חשוב כלל הדיבור או המחשבה המצדקת השגחת ה', בשעה
שהיא מתנגדת להרגשת כל האברים והחושים, שאינם יודעים לשקר בעצמם מאונס כמותה.
ולפיכך הנמצאים במידת
השגת ההשגחה הזאת, מצד הסתר הפנים, נבחנים שהכריעו את עצמם ואת כל העולם לכף חובה, להיותם מדמים לעצמם
שכל בני העולם מושגחים כמותם בהשגחה לא טובה, כראוי לשמו "הטוב ומיטיב לרעים
ולטובים".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה