בעת ההסתר העבודה היא בבחירה כאילו ישנה השגחה גלויה
נג. וצריכים לדעת, שכל ענין העבודה, הנוהגת בקיום התורה והמצוות בדרך
הבחירה, נוהגת בעיקר בב' הבחינות של ההשגחה המוסתרת האמורות. ועל הזמן ההוא, של העבודה תוך בחירה לקיום תורה ומצוות, אומר הכתוב: " בֶּן הֵא הֵא אומר: לפי הצער - השכר".
שהיות, שהשגחת ה'
אינה גלויה, ואי אפשר לראותו אלא בהסתר פנים, דהיינו רק דרך אחוריו, בדומה לאדם
הרואה רעהו מאחוריו, שעלול להטיל ספק ולחשוב, אולי אחר הוא. הנה בדרך זאת של הסתר א', נמצאת תמיד הבחירה
בידי האדם: אם לקיים רצון ה' או לעבור על רצונו. כי הצרות
והמכאובים, שמקבל מחמת
הסתרת פני ה', מביאים לו את הספק
במציאות השגחת ה' על בריותיו:
א.
אם כבחינה א', שהמה שגגות,
ב.
אם כבחינה ב', שהמה זדונות.
ובין כך ובין כך, בין אם בהסתר הפנים ובין אם בהסתר האחוריים, הוא נמצא בצער רב ויגיעה מרובה, לשייך הכול לה'. ועל
הזמן ההוא אומר הכתוב: "כל אשר תמצא ידך לעשות בכחך, עשה". כי לא יזכה
לגילוי הפנים של ה', שפירושו המידה השלימה של טובו, בטרם שישתדל ויעשה כל מה שאך בידו
ובכחו לעשות, שאז מיד יתגלו אליו
פני ה' מכל טובו השלם. ו"לפי הצער -
השכר".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה