הסתר אחד - האדם מאמין שהיסורים נובעים מחוסר דבקות בבורא
נ. מה שאין כן לפני זה (הנ"ל
באות מ"ח), שהכתוב מדבר רק
מבחינת הסתר אחד של ה', מסיים הכתוב: "ואמר האדם ביום ההוא, הלא על
כי אין אֱלֹקַי בְּקִרְבִּי, מצאוני הרעות האלה". כלומר, שמאמינים עוד בהשגחת
שכר ועונש, ואומרים שהצרות והיסורים מגיעים להם מחמת שאינם דבוקים בה'. ככתוב:
"על כי אין אֱלֹקַי בְּקִרְבִּי, מצאוני הרעות האלה". שזה נבחן, שרואים
עוד את ה', אבל רק דרך אחוריו. מרגישים
ייסורים, מחוסר השתוות אליו, אבל מגלים שהם באים מהבורא. ועל כן נקרא "הסתר אחד", דהיינו "הסתר הפנים בלבד",
ולא הסתר של האחוריים.
(דבקות נובעת מהשתוות
בתכונות. ומפני שהבורא הוא המשפיע והאדם הוא המקבל, יש ביניהם ריחוק. ובמידה שהאדם
מדמה את עצמו לבורא, הוא מתקרב אליו. וכשתכונות האדם כולן הן כמו תכונות הבורא,
היינו רק להשפיע לזולת, אז נקרא שדבקים זה בזה.)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה