בתשובה שלמה הבורא מעיד שהאדם לא יחטא עוד
נו. ובזה תבין הכתוב: "כיצד היא תשובה? - עד שיעיד עליו יודע
תעלומות שלא ישוב לכסלו עוד". שלכאורה הדברים מתמיהים: שאם כן מי יעלה השמימה
לשמוע עדותו של ה'? גם לפני מי צריך ה' להעיד עדותו זאת? וכי לא מספיק שה' בעצמו
יודע, שהאדם שב בכל לבו ולא יחטא עוד?
ומהמתבאר הדבר פשוט
לגמרי. כי באמת אין האדם בטוח לחלוטין שלא יחטא עוד, בטרם שיזכה להשגת ההשגחה של
שכר ועונש, דהיינו גילוי פנים. וגילוי פנים זה שמצד ישועת ה' מכונה בשם
"עדות". שהרי ישועת ה' בעצמו להשגה הזו של שכר ועונש היא המבטיחה לו שלא
יחטא עוד, ונבחן על כן, שה' מעיד עליו. שרק גילוי הבורא לאדם, מבטיח לאדם שהוא לא יחטא עוד.
וזה שכתוב: "כיצד
היא תשובה". כלומר, מתי יהיה אדם בטוח שזכה לתשובה שלמה? ועל כן נתנו לו אות
ברור, דהיינו, עד שיעיד עליו יודע תעלומות, שלא ישוב לכסלו עוד. כלומר, שיזכה
לגילוי פנים. שאז ישועת ה' עצמו מעידה עליו, שלא ישוב לכסלו עוד.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה