כדי להגיע מ"לא לשמה" ל"לשמה" האדם חייב להיות
בעל אמונה
לה. וזה שפירשו עוד:
"ורוח אלקים מרחפת ע"פ המים":
מהו ורוח אלקים? אלא בוודאי בזמן שהשכינה יושבת בגלות, הרוח הזה נושב
על אלו שמתעסקים בתורה, משום השכינה שנמצאת ביניהם, כי עוסקים בכוונה להגיע ל"לשמה".
פירוש הדברים: שבזמן
גלות, היינו בעת שישראל עדיין עוסקים בתורה ומצוות שלא לשמה, אמנם אם הם בבחינה זו
"שמתוך שלא לשמה בא לשמה", הרי השכינה נמצאת ביניהם, אלא בבחינת
גלות, שלא מרגישים את ה' מטעם שעדיין לא בא לשמה בסוד השפחה דקדושה. (כי כל ההבדל בין גלות לגאולה הוא באות אָלֶ"ף, "אלופו של
עולם" – בגילוי הבורא.)
וזה שכתוב:
"משום שכינה שנמצאת ביניהם", כלומר בהסתר. אבל סופם
לזכות לגילוי שכינה. ואז, גם בזמן
הגלות הרוח דמלך המשיח מרחפת על העוסקים בתורה, ומעוררת אותם לבא
לשמה, בסוד "המאור שבה מחזירם למוטב", שמסייעת ומכינה להשראת השכינה,
שהיא גבירתה, לגילוי הבורא.
אמנם, אם אין העסק
הזה של "שלא לשמה" ראוי להביאם "לשמה", שכוונתם לעצמם ולא כדי להגיע לאמונה, אז מצטערת השכינה ואומרת: "כולם הם כבהמות האוכלים חציר". פירוש, שלא נמצא בעוסקים בתורה אותו רוח
האדם העולה למעלה, אלא שמסתפקים ברוח הבהמה היורד למטה. משום שכל אלו שמשתדלים
בתורה, כל חסד שעושים לעצמם הם עושים. כלומר, שכל עסקם בתורה ומצוות הוא בכוונתם, לתועלתם ולהנאתם
עצמם, ואין העסק בתורה באופן הזה מסוגל להביאם לשמה.
וזה שכתוב: "באותו
זמן ויזכור כי בשר המה, רוח הולך ולא ישוב לעולם. וזה הוא רוח המשיח".
פירוש: שעליהם אין
רוח המשיח מרחפת, אלא הולכת מהם ולא תשוב. כי השפחה הטמאה עושקת תורתם ויורשת את
הגבירה, משום שאינם בדרך לבא מתוך שלא לשמה ללשמה. ועל כן
מסיק שם: שאלו הם, שעושים את התורה יבשה ולא רוצים להשתדל בחכמת הקבלה.
פירוש הדברים: כי אף
על פי שאינם מצליחים על ידי העסק בתורה הנגלית, משום שאין בה מאור ונמצאת יבשה,
מסיבת קטנות דעתם (הנ"ל באות ט"ו-ט"ז), מכל מקום הרי יכולים להצליח על ידי העסק בלימוד הקבלה, משום שהמאור
שבה מלובש בלבושים של ה', דהיינו השמות הקדושים והספירות, אשר בנקל היו יכולים לבא
באותה הבחינה של "שלא לשמה המביאתם לשמה", שאז היתה רוח אלקים מרחפת
עליהם ב"מאור המחזירם למוטב". אמנם, בשום אופן, אינם חפצים בלימוד הקבלה. ועל זה כתוב:
"אוי להם שגורמים עניות, וחרב, וביזה, והרג, ואבדן בעולם. וזה הרוח שהסתלק,
הוא רוח המשיח, כמו שנאמר, והוא רוח הקדש, והוא רוח חכמה ובינה".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה