1 ביולי 2013

פרק 58 - העַלמה היא סיבה לגילוי (אות קמה)

פרק 58
העַלמה היא סיבה לגילוי
אות קמה. התורה בעולם הזה - "תורת הנגלה", התורה בעולמות אצילות, בריאה, יצירה - חוכמת הקבלה
__________________________________________________________________________

התורה בעולם הזה - "תורת הנגלה", התורה בעולמות אצילות, בריאה, יצירה - חוכמת הקבלה

קמה) ותדע, שבחינת התלבשות התורה בג' בחינות המציאות: עולם, שנה, נפש, וקיומיהם שבעולם הזה, החומריים כנזכר למעלה, הנה מכאן נמצאים לנו האיסור והטומאה והפסול, שבאים בתורה הנגלית, אשר נתבאר לעיל, שהקדוש ברוך הוא מלובש בה, בסוד "אוֹרַיְיתָא וקודש אבריך הוא חד הוא [תורה והקדוש ברוך הוא הם אחד]". אלא בהעלם והסתר גדול, היות והלבושים החומריים האלו, המה הכנפיים, המכסים ומעלימים אותו יתברך. אמנם בחינת התלבשות התורה, בבחינת עש"נ [עולם שנה נפש] הזכים וקיומיהם שבג' העולמות העליונים, שנקראים אצילות, בריאה, יצירה, המה מכונים בכללם, בשם "חכמת הקבלה".

בעל הסולם אומר כאן שהעולם הזה ועולם העשיה הם היינו הך. אבל יש לדעת שהשמות הללו מתארים הבחנות המשתנות בהתאם להקשר שבו הם מוזכרים. למשל ב"הקדמה לספר הזוהר", מדרגות עולם העשיה: מלכות דמלכות דעולם העשיה, יסוד דמלכות דעולם העשיה וכן הלאה, מבטאות את מדרגות ההשגה בעולמות אבי"ע דקדושה שהאדם עולה בהן.

אלא מה שבעל הסולם אומר  שעולם העשיה ועולם הזה הם אותו עולם, זה מפני שב"הקדמה לתלמוד עשר הספירות" מדרגות דעולם העשיה מבטאות את מדרגות ההסתר שהאדם עובר לפני גילוי, מהסתר כפול שנמצא כנגד מקום עולם העשיה, להסתר רגיל שנמצא כגד מקום של ארבע תחתונות של עולם היצירה. כשהמחסום נמצא במקום הזה של עולם היצירה.

והתלבשות התורה, המאור המחזיר למוטב, הקיום הזה של המציאות, הכוח שמתקן ומוביל את כל המציאות של "עולם, שנה, נפש", בכלים של עולם הזה, היינו, בכלים שהם עדיין ב"על מנת לקבל", נקראת תורת הנסתר. כי האדם לא מרגיש איך הוא פועל מתוך הכלים הללו. אלא הכלים שלו, הרצונות, ההבנות, ההשגות, התפיסה, ההרגשה, המוח, השכל, חמשת החושים, הם כולם פועלים רק לפי הכוונות איך לקבל, איך למלא את עצמם.

וכמו הרצון גם השכל של האדם. כי השכל נולד כתוצאה מהרצון, ותמיד נמצא לידו, לשרת את הרצון. ולא יכול להיות הפוך מהרצון. ולכן "עולם", "שנה", "נפש", וכל המרכיבים שבהם, כולל מוחא וליבא, וכלים פנימיים, וכלים חיצוניים שהם כל הסביבה של האדם, למרות שהם משתנים על ידי "קיום המציאות", בכולם יש ציור של רצון לקבל שבא ודורש מילויים, ורק בצורה כזאת מתקיים. ואז רואים את תוכנית הבריאה הפוכה מאמיתיותה. העולם נמצא בשליטת הרשעים ודוחה את הצדיקים. ואין צדק של שכר לפי היגיעה, אלא האמצעים המוצלחים למלא את הכלים הם  גניבה וגזל.

וכל ההיפוך הזה בא מפני שהכלים והשכל שליד הכלים, הם פועלים עדיין ב"על מנת לקבל", ולא מסוגלים להבחין משהו אחר. וכמו שבעל הסולם מתאר במאמר "הסתר וגילוי פנים של ה' יתברך" לאדם נראה שהעולם וכל תפקודו של העולם הוא על ידי תוכנה רעה. שהעולם רע, וההתקדמות שלו רעה ולרעת[281]. וכך "כל הפוסל, במומו פוסל". ולכן התורה, היינו, כל התוכנה שמתלבשת בחומר כזה, היא נקראת תורת הנסתר. כי היא לא מגלָה לאדם שנמצא בדרגת "על מנת לקבל", את אמיתיות ההתקדמות ואת המטרה האמיתית.


____________________________________________________________
[281] ראה נספח א'.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה